6 minut

Zvažujete-li investici do nových oken a nejste si jisti, co vás může potkat za možné problémy či vady v průběhu instalace a doby užívání oken nebo dveří, v tomto článku vám přiblížíme ty nejběžnější typy reklamací a objasníme některé detaily, o kterých byste měli před výběrem konkrétního dodavatele vědět.

Běžné reklamace plastových oken a dveří

Vzhledem k faktu, že plastová okna či dveře jsou složitým výrobkem, který je umístěn do často ne ideálních stavebních otvorů, může časem dojít k reklamacím, které mohou ale také nemusí být uznány. Je proto velice důležité prostudovat vaši smlouvu o dílo.

Je obvyklé, že většina prodejců oken dává záruku 2 roky, někteří také 5 nebo 10 let na různé vlastnosti těchto stavebních výrobků (barevná stálost profilů, antikorozní odolnost celoobvodového kování atd).

Záruka se začíná počítat od dne předání díla, a to (bez závad) uvedeného v předávacím protokolu, a počítá s vadami, které vznikly po tomto termínu.

Jak reklamace probíhají?

Když zjistíte na svém okně či dveřích jakoukoliv vadu, zavolejte firmě, od které jste plastová okna nakoupili (pokud tato firma už neexistuje nebo má jiné IČO a podobný název, máte bohužel smůlu). Obecně platí, že za reklamaci se nepovažuje nutnost seřízení či nastavení výrobku. Když nahlásíte reklamaci, měl by k vám v ohlášeném termínu dorazit reklamační technik, který reklamaci posoudí a navrhne vám řešení. Tady se přitom pozná přístup firmy, která svoji chybu buďto uzná a i tuto negativní referenci bude chtít napravit, nebo neuzná a bude vás chtít i přes ostatní navazující drobné nedostatky přesvědčit o opaku, tedy že je to běžná závada nebo že je chyba u vás a vy za ni budete muset zaplatit. U oprávněné reklamace by vám firma měla vyjít maximálně vstříc (pošle co nejrychleji reklamačního technika a následně se písemně vyjádří k reklamaci) a navíc by měla být ochotna vám i částečně kompenzovat nutnost vzít si dovolenou v případě delší časové opravy.

Oprava, nebo výměna?

Je na zvážení reklamačního technika a na dohodě s vámi v případně oprávněné reklamace, zda-li opravu provede technik ihned, nebo až následně, přímo na místně, nebo bude muset část stavebního výrobku opravit mimo místo instalace, případně některé díly zcela vyměnit. O této skutečnosti by měl být záznam v reklamačním protokolu a dále vzájemná dohoda o čase výměny či opravy.

Reklamační řád

Poté, co si prostudujete dodavatelskou smlouvu o dílo, si před podpisem nezapomeňte pročíst ještě i reklamační řád, se kterým v rámci podpisu smlouvy souhlasíte. V reklamačním řádu by měla mít každá seriozní firma informace o tom, jak se postupuje v případě reklamací, a také co jsou oprávněné a neoprávněné reklamace a jak se nahrazuje škoda. Reklamační řád by měl být součástí smlouvy o dílo (pevnou) a měl by být platný (ne stará verze) v době dopisu smlouvy o dílo.

Pro výběr dodavatele oken a dveří je vždy nejlepší vycházet z reálných referencí (při kterých si telefonicky či osobní návštěvou můžete vždy ověřit spokojenost uživatelů nebo chování dodavatele v případě reklamací). Bohužel část firem uvádí na svých webových stránkách převzaté nebo falešné reference, které jsou zavádějící a nevypovídají pravdu o tom, jak reálně dodavatelská firma funguje.

Většina zákazníků chápe, že v rámci výroby tak složitých výrobků, jako jsou okna či dveře, a to navíc v návaznosti na správnou montáž a příslušenství, se mohou časem objevit reklamace. Záleží ovšem na přístupu firmy, který následně může i nemusí zákazníkům způsobit nemalé komplikace a případně finanční ztrátu.

Nejčastější důvody reklamací a jejich odstranění

  • poškrábaná okna (způsobená např. chybnou manipulací nebo dopravou) – řeší přímo na místě technik korekcí nebo zaleštěním; hlubší škrábance a vady, které jsou na místě neodstranitelné, řešíme podle míry poškození finanční kompenzací zákazníkovi, popřípadě novou výrobou poškozené části okna (křídlo nebo rám)

  • vady na skle – řeší se výměnou skla v součinnosti s dodavatelem skla

  • vady doplňků (žaluzie, parapety, sítě) – občas se vyskytují poškrábané profily, protrhlá síťovina či vady na parapetech, tyto vady se většinou řeší výměnou vadného prvku nebo případně korekcí či zaleštěním, pokud to je možné

  • špatné zaměření – řeší se dle situace podle toho, jak moc nesouhlasí rozměry, ale pokud nelze vyřešit na místě, je nutná výroba nového zboží; pokud zákazník souhlasí, buď se vybourá větší otvor, nebo se pomocí rozšiřovacích profilů nastaví výška nebo šířka otvoru, aby se dodržela připojovací spára minimálně 3 cm a maximálně 5 cm

Výsledek obrázku pro reklamace oken

Nejčastější důvody zamítnutí reklamací

Zamítnutí reklamací vychází z faktu, že se jedná o vady či poškození, které nejsou specifikovány ve vámi podepsané smlouvě o dílo. Nejčastější z nich přitom jsou:

  1. nedodržení stavebního otvoru – tedy stavební nepřipravenost, kdy podlaha při instalaci dveří je výše, než bylo původně zaměřeno a podepsáno, a tím pádem se musí zvětšovat stavební otvor nebo vyrobit celý nový výrobek na náklady zákazníka
  2. poškození elektroniky v domácnosti z důvodu prašnosti při instalaci – instalace oken a dveří je provázena vždy částečnou prašností a proto není možné ručit na poškození. Je povinností investora, aby v průběhu instalace nenechával předměty, které jsou náchylné na poškození kvůli prašnosti, v dané místnosti.
  3. nekvalitní zednické zapravení a vlastní montáž parapetů při zednickém zapravení – část investorů si přeje zednické zapravení a tím pádem i montáž parapetních desek (dělá se souběžně s zednickým zapravením) provést svépomocí nebo až delší dobu po instalaci oken. V případě neodborného postupu při zapravení a montáži parapetů může dojít k poškrábání rámů nebo špatnému naklopení parapetů či jejich napojení a utěsnění v okolí spodní připojovací spáry pod rámem, kdy může dojít k zatékání vodních par a tvorbě plísní. Často a zbytečně tak někteří zákazníci riskují znovuvybourání výrobků, jejich opakovanou montáž, odstranění plísně a utěsnění.

Věříme, že tyto informace vám pomůžou při správném výběru dodavatele vašich nových oken či dveří.

Zaujalo vás téma článku, produkt nebo služba?
Poptejte nezávazně a zcela zdarma firmy z oboru a ony se vám samy ozvou!

Tento článek inspiroval tento týden 13 lidí a tento měsíc jich bylo dokonce celkem 32.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními!

Názory k článku (zatím žádné komentáře - buďte první)

  • neregistrovaný

    Máte u nás účet? Přihlaste se nebo pokračujte přes Facebook. Nemáte? Stačí
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace