7 minut

Pokud potřebujete vyřešit uzavření vjezdu na váš pozemek do rodinného domu či firmy nebo chaty, pak pro vás bude jedno z klíčových z témat, zda-li  se rozhodnout pro posuvnou samonosnou bránu nebo posuvnou pojezdovou bránu.  

Typy posuvných bran

Základní členění posuvných bran jsou:

Posuvná brána samonosná (ocelová či hliníková konstrukce)

Základním principem je spodní nosný profil typu C, na kterém je přikotvena výplň brány. Tento profil se pohybuje v jedné rovině cca 9 cm nad zemí na pevně ukotvených nosných pojezdových vozících v betonovém vyvažovacím základu o šířce min. 50 cm a délce min. 1/3 průjezdu brány v nezámrzné hloubce 80–100 cm. Maximální délka křídla u tohoto typu brány je 12 m a výška křídla 2,5 m (dle typu výplně).

Výsledek obrázku pro posuvné brány

Posuvná brána pojezdová (ocelová či hliníková konstrukce)/kolejnicová brána

Základním principem této brány je vedení celého křídla přes spodní vodící rolny pohybující se v betonu připevněném ocelovém profilu (kolejnici) typu U nebo V po celé délce pojezdu. Tento profil je především v zimních měsících nutno čistit pro plynulý pohyb křídla. Pojezdová brána vyžaduje nulový přesah křídla, ovšem pevný betonový základ po celé délce pojezdu o šířce min. 20 cm a hloubce min. 50 cm. Maximální délka křídla u tohoto typu je 12 m a výška křídla 2,5 m (dle typu výplně).

Výsledek obrázku pro pojezdové brány

Posuvná brána samonosná

Nevýhodou, kterou má samonosná posuvná brána, je její délka a tím i prostor, který zabírá při otevření. Z tohoto důvodu nelze namontovat posuvnou bránu na pozemek, který má po stranách průjezdu příliš malý prostor. Samonosná posuvná brána musí mít cca o 1/3 větší délku, než je čistá šířka průjezdu (platí pro ocelové nosné brány, u hliníkových nosných bran s extrémně lehkou výplní může být přesah pouze 1/4). Proto potřebuje mít z jedné strany průjezdu alespoň tolik místa, jako je šířka průjezdu + 1/3 šířky průjezdu (např. 3+1=4 m) s tím, že celková nutná délka průjezdu a otevřené brány potřebné pro stavbu je v tomto příkladu min. 7 m.

Nespornou výhodou posuvných bran samonosných je i jejich stabilní konstrukce. Posuvné brány samonosné se montují jak pro privátní, tak pro průmyslové objekty. Velkou předností pro posuvné brány samonosné je to, že se pohybují v prostoru nad povrchem ve výšce 5 až 10 cm a proto je tu možnost instalovat posuvné brány i v terénu, který není ideálně rovný nebo dokonce i mírně svažitý, a proto můžeme posuvné brány samonosné postavit v jakékoli výšce nad zemí. Tyto brány vyžadují minimální údržbu ve formě kontroly pohonu a funkčních částí jednou ročně.

Volba materiálu brány (ocel nebo hliník) záleží na rozměru brány, četnosti otvírání, váze křídla a finančních možnostech investora. Obecně platí, že ocelová brána je vhodnější pro větší rozměry a těžší váhy křídel, a to včetně vícečetného otvírání, protože je stabilnější, ať už má jakoukoliv povrchovou úpravu (žárové zinkování a následné lakování), vždy budete muset počítat s novou povrchovou úpravou po max. 15 letech. Hliníková brána je vhodná pro investory, kteří nechtějí v průběhu následujících 15–20 let řešit problémy korozí a natíráním celého křídlového i doplňkového systému.

Schéma stavebního řešení:

Související obrázekPosuvná brána pojezdová (kolejnicová/šínová)

Mechanizmus této posuvné brány spočívá v tom, že na rám posuvné brány jsou přišroubovány pojezdové kladky, které jezdí po ocelovém profilu, jenž je zabetonovaný nebo přišroubovaný v místě, kam se má posuvná brána pohybovat. Oproti samonosné bráně se tato brána pohybuje na prostoru o 1/3 délky čistého průjezdu menším, je tedy vhodná pro prostory, kde nejde z délkového prostoru instalovat bránu samonosnou. Jak už bylo výše zmíněno, kolejnicový profil (šína) je upevněn po celé posuvné délce brány a je připevněn do betonového základu (min. 20 cm šířka × 50 cm minimální hloubka) u pohonu motorem je základ v místě motoru rozšířen na 60 cm šířky). Tyto brány se vyrábí nejčastěji z ocelových jackelů 70×50 mm, 70×70 mm nebo hliníkových profilů stejných rozměrů.

Schéma stavebního řešení:

Výsledek obrázku pro kolejnicové posuvné brány

Pohony, výplně křídel, bezpečnostní prvky posuvných bran

U posuvných bran může být otevírání ruční (táhnutí madlem či klikou po mechanickém odemknutí brány) nebo pomocí elektrického pohonu. Klíčové je u elektrického pohonu předem vědět, jaká bude přibližná četnost otevírání a zavírání, dále finální celková váha křídla a podle toho dimenzovat výkon, složení motoru a ozubeného vedení (které může být vyrobeno nejenom z tvrdokovu, ale také z plastového kompozitu). Doporučené je umístnění motoru min. 9 cm nad betonovou desku pro zajištění správné funkčnosti v zimních měsících. Středové umístnění motoru je vhodné volit v závisti na umístění kabelové chráničky (doporučujeme 50 mm průměr), ve které je umístěn napájecí kabel 3×1,5 CYKY, dále kabely fotobuněk, majáku, kabel na ovládání brány, případně kabel od tlakové závory – FTP CATSE OUTDOOR, vše dle následujícího schématu pro samonosnou bránu:

U kolejnicové brány je možné motor umístnit ihned za startovací (červený) sloupek do výšky 9 cm nad zemí, viz schéma níže:


Běžné posuvné brány s pohonem se otevírají pomocí dálkového ovladače, klíčového spínače nebo tlačítka. Každý pohon (motor) je vybaven nouzovou funkcí, kdy v případě výpadku elektrické energie je možné bránu po odblokování aretace motoru ručně otevřít). Mezi praktické tak patří doplnění motoru o záložní baterii, která min. na 0,5 hodiny dokáže pohon brány udržet plně v chodu. Ovladače se dají sloučit s pohonem téměř každé značky, takže není problém s ovládáním jiných vrat nebo brány. U složitějších systémů můžeme otevírat posuvné brány magnetickou kartou, číselnou klávesnicí nebo mobilním telefonem. Posuvné brány ovládané mobilem se mohou správcem nastavit pro max. 100 uživatelů s volbou průběžného zařazování a odebírání práv, případně čtečkou otisku prstů.


Výsledek obrázku pro pohony posuvných bran

Výplně křídel posuvných bran

Při volbě křídlové výplně uživatelé často vybírají podle vizualizace v návaznosti na okolní plotový systém, dále dle váhy výplní pro dimenzování pohonu motoru či dle bezpečnosti a míře budoucí údržby. Základní rozdělení výplní je následující:

Mezi pohledově plné výplně často patří: dřevěné desky, plechové tabule různé perforace, sendvičové PUR panely, PVC lamely, AL palubky a ostatní. Tyto typy výplní umožní více soukromí uvnitř pozemku, nicméně vyžadují náročnější vedení křídla brány v případě zátěže větrem, celý křídlový dílec má totiž sklon k průhybu.

Výsledek obrázku pro garážový sendvičový panel

Mezi pohledově průhledné výplně často patří: WPC palubky, PVC palubky, dřevěné palubky, ocelové pásoviny, děrovaný plech, hliníkové lamely nebo v poslední řadě čím dál více populární ocelový, nerezový či hliníkový tahokov (viz obrázek níže), který má různé tvary a rozteče a dobrou sílu:

Výsledek obrázku pro tahokov

Bezpečnostní prvky posuvných bran

Nejvíce podceňovaná část při realizaci posuvných bran je bezpečnost. Faktem je, že kromě fotobuněk, které by měly být cca 50 cm nad zemí po obou stranách vnitřní i venkovní části prostoru brány (tedy celkem 4 ks fotozávor), někteří investoři vůbec neinstalují vizuální prvek – maják (blikací světlo), který by měl být viditelný z vnitřního i venkovního prostoru (především u plných výplní bran), dále dodatečný uzamykací zámek (v případě odblokování motoru nejde bránu otevřít) nebo tlakovou boční vertikální lištu (zábranu) v případě funkce pootevření brány pro průchod a opakované aktivace posunu ve stejnou dobu.


Výsledek obrázku pro maják na bránu

Výsledek obrázku pro tlaková lišta


Výsledek obrázku pro zámek posuvné brány



Zaujalo vás téma článku, produkt nebo služba?
Poptejte nezávazně a zcela zdarma firmy z oboru a ony se vám samy ozvou!

Tento článek inspiroval tento týden 59 lidí a tento měsíc jich bylo dokonce celkem 244.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními!

Názory k článku (zatím žádné komentáře - buďte první)

  • neregistrovaný

    Máte u nás účet? Přihlaste se nebo pokračujte přes Facebook. Nemáte? Stačí
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace