Sekční garážová vrata jsou nejčastěji využívaným systémem garážových vrat, která se skládají z takzvaných sekcí a která fungují na principu kroutivých pružin, jež zajíždějí na vodících kolejnicích pod strop. Při otevírání a zavírání dveří nehrozí riziko poranění, jelikož jsou vrata vybavena bezpečnostními zámky. Sekční garážová vrata mohou obsahovat také vstupní dveře, musí ale splňovat konkrétní předpoklad a být nejméně 500 mm od kraje vrat. Výhodou vstupních dveří je, že při vstupu například s kolem do garáže nemusíme otevírat dveře celé.
Sekční vrata
Při montáži sekčních vrat musíme počítat s omezeným prostorem pod stropem, kde budou trvale umístěny kolejnice, díky čemuž vznikne dostatek místa na parkování v garáži. Co může být rozhodující při výběru vrat a proč zvolit právě vrata sekční? Jejich rozmanitost, snadná údržba a další přednosti vám zaručí nejen dlouhou životnost, ale také funkčnost vašich garážových vrat.
Výhody sekčních vrat
- minimální prostorové nároky – vrata zajíždějí buď pod strop garáže, nebo se vysouvají do boku, a nevyžadují tak prostor před garáží či uvnitř garáže
- dobré tepelně izolační vlastnosti – jednotlivé sekce jsou pevně propojeny izolační výplní, která zamezuje únik tepla; vrata se navíc zavírají až k zemi, tudíž nedochází k tepelným únikům ani při vytápění garáže
- nenáročná a tichá obsluha – tu oceníte převážně při každodenním užívání: sekční vrata obsahují zabudovanou pružinu, jejímž úkolem je zajištění lehkého otevírání a zavírání; chod dveří je tak velmi tichý a nemusíte se proto obávat využívání vrat v jakoukoli hodinu
- možnost otevírání i zavírání dveří na dálkové ovládání – netřeba vystupovat z auta, otevírání vrat pracuje i v případě výpadku elektrického proudu
Nevýhody sekčních vrat
- montáž dveří je prováděna zevnitř garáže, je viditelné celé ostění
- mezi podlahou a vratovým křídlem dochází k horším tepelně izolačním vlastnostem
- překážkou může být vodicí drát vrat v případě nízké výšky garáže
Rolovací vrata
Rolovací vrata jsou elegantní volbou a úsporným řešením v místech, kde není mnoho prostoru. Využívají se především pro uzavírání garáže a k zabezpečení a uzavření prosklených vchodů a výloh. Používají se také k předělení prostoru v halách či skladech a fungují na podobném principu jako klasické rolety. I tento typ vrat má přitom své vlastní výhody a nevýhody, které je před jejich pořízením potřeba znát.
Výhody rolovacích vrat
- výroba se provádí na míru dle stavebního otvoru
- před garáží nezabírají žádný prostor – otevírají se kolmo vzhůru
- plochu vrat tvoří lamely, které se rolují na horní navíjecí hřídel
- při průjezdu nepřekáží vodicí lišty
- jednoduchá a bezúdržbová péče
Nevýhody rolovacích vrat
- vyšší pořizovací cena
- horší izolační vlastnosti
- hlučnější provoz
- výroba v omezeném barevném provedení
- nízká odolnost proti násilnému vniknutí
- ruční nepohodlné ovládání pouze v malých rozměrech vrat
- nemožnost namontovat dodatečně elektrický pohon
- vhodné spíše pouze pro jednogarážové stání
Křídlové a posuvné brány
Pokud právě řešíte otázku typu vjezdu na pozemek a nevíte si rady, máme pro vás několik možností výběru. Na trhu jsou uvedeny hned dva druhy bran, a to brány křídlové a posuvné. Obě varianty jsou velmi vyhledávaným a moderním řešením k uzavření vjezdu nejen k rodinným domům, ale také k firmám a areálům.
Křídlové brány
Tyto brány se využívají u vjezdů do objektů a převážně v místech, kde nelze použít samonosné posuvné brány z důvodu malého bočního prostoru. Křídlové brány se dále rozdělují na jednokřídlé nebo dvoukřídlé (jejichž křídla jsou uchycená za pomoci regulovatelných otočných pantů). Panty jsou vyrobeny z jeklových profilů. Na výběr máte několik možností výplně, a to bez výplně nebo s dřevěnou či kovovou výplní.
Výhody křídlových bran
- nižší cena oproti posuvným branám
- osazení automatickým pohonem
- není potřeba žádná stavební úprava
Nevýhody křídlových bran
- za branou nesmí být prostor do svahu
- parkování není možné hned za branou
- potřeba odklízení sněhu za branou v zimním období
- otevírání křídel je možné pouze do určitých úrovní
Pokud stále váháte, zda zvolit křídlové brány, na výběr máte další dvě možnosti, které jsou uvedeny na trhu, a to brány posuvné, které se dělí na samonosné posuvné brány a na kolejnicové pojezdové brány. Otevírání obou typů posuvných bran se vykonává pomocí elektrického pohonu či s ručním ovládáním, jak jinak se od sebe ale vzájemně liší?
Samonosné posuvné brány
Tyto brány se otevírají na principu posunu do strany mimo vozovku převážně podél oplocení. Samonosná brána je nesená přibližně 8 cm nad nejvyšším bodem vozovky na specifickém podpěrném profilu. Tento profil je ukotven mimo průjezdnou část vozovky za pomoci dvou vozíčků.
Výhody posuvných bran
- možnost parkování hned za branou
- není potřeba stavební zásah do vozovky
- minimální nároky na údržbu
- levnější a snazší stavební příprava
Nevýhoda pojezdových posuvných bran
- boční místo pro odsunutí brány musí být o cca 1/3 větší, než je tentýž průjezd
Kolejnicové pojezdové brány
Tyto brány pracují na zásadě otevírání posunem do strany mimo vozovku zpravidla podél oplocení. Jak už z názvu vyplývá, kolejnicová pojezdová brána jezdí po kolejnici, což je zabetonovaný železný „I“ profil, jehož hrana je tvořena úhelníkovým profilem ve tvaru L.
Zaujalo vás téma článku, produkt nebo služba?
Poptejte nezávazně a zcela zdarma firmy z oboru a ony se vám samy ozvou!
Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními!
Kam dál?
Odborné články - rubriky
Poslední z diskusí
- Půjčky, které jsou rychlé a pohodlné 0
- Otevření starého okna - vysypané kování 0
- Tepelná izolace hliníkových dveří 5
- Okna nebo už fasáda? 5
- Hliníkový plot - neznáte dodavatele ? 8
- Německé profily vyráběné v Polsku? 8
- Styl zimní zahrady 5
- Pergola dřevěná nebo hliníková? 14
- Renovace zimní zahrady 19
- špaletová okna - výměna komplet nebo jen skla? 0
- Venkovní rolety + další stinění? 10
- Stavíme novou terásku 6
Názory k článku (6 komentářů)
Garážová vrata bych také potřeboval nová. Prvně ale musím něco udělat s vjezdem do garáže. Nebo spíš výjezdem. Bohužel je v dost nepřehledném úseku a člověk vůbec nevidí jestli něco po silnici zrovna nejede. Přemýšlel jsem jak to vyřešit a pomoct by mohlo třeba panoramatické zrcadlo. Díval jsem se, že to běžně prodávají třeba tady – https://www.dopravniznaceni.com/
To by byla fakt paráda mít vlastní garáž. Bohužel v našem případě to není možné, tak musím parkovat na ulici. U toho podélného parkování mám ale občas celkem problémy, protože naše auto je docela velké. Manžel ale říkal že z https://www.2din.cz/ zkusí objednat takové ty parkovací senzory a do auta je nainstalovat, tak snad mi to pak díky tomu půjde lépe.
To mi povídejte. Já mám teda naštěstí na svém pozemku místo, kde můžu parkovat, ale parkování na trávníku určitě ideální není. Přemýšlel jsem ale, že bych to nějak zkusil vylepšit. Docela se mi zamlouvá třeba taková ta zatravňovací dlažba, viz https://www.agrotex.cz/…ovaci-dlazba Něco takového by se na mém parkovacím místě dalo využít.
Já už si nedokážu život bez vrat na dálkové ovládání představit. Dříve mě strašně štvalo, že jsem musela vrata otevírat manuálně, což zejména v noci nebylo zrovna příjemné. S dálkovým ovládáním ale nemusím nic řešit, přičemž samotná cena vrat nebyla nějak extra vysoká. Osobně mohou doporučit tuto firmu https://www.pohonnavrata.cz/, mám od ní komplet instalaci vrat i s pohonem.
Já u vrat řeším především zabezpečení a možnosti průniku. Pořídil jsem si sice zabezpečení do auta od firmy https://www.essatech.cz/…ceni-vozidla ale i tak bych byl rád, kdyby vrata byly tou hlavní překážkou před tím, než mi někdo do garáže vleze. Kromě toho mám v garáži nejen auto, ale i malou dílnu s nářadím, pneumatiky a věci, na jejichž ochranu alarm do auta nestačí. Teda pokud nějaký „šikovný“ zloděj nezvládne u loupeže rozmlátit okna. :D
Nějaké zabezpečení bych si v garáži měl asi také vyřešit. Nejde ani tak o auto, ale spíš tam mám spoustu drahého nářadí, které potřebuji k práci a byl bych bez něj ztracený. Teď k tomu navíc ještě přibyl šroubový kompresor z https://www.kompresory-filtry-servis.cz/ který taky nebyl zrovna levný. O to bych určitě nerad přišel.